Hoofdmenu

Ben Bizzie



Sitemap
Hoofdcontent

Eten volgens Schijf van Vijf

Eten volgens Schijf van Vijf

Eten doe en moet je elke dag. Maar eet je wel gezond? Of hou je niet van alles wat groen is en drink je liever geen water? Gezond leven is nodig en goed voor je om te groeien, sterk te worden en gezond te blijven. Ben Bizzie at vroeger ook geen spruitjes en trok zijn neus op voor bananen, maar Ben weet ondertussen beter en heeft ontdekt dat gezond eten juist heel lekker kan zijn!

Schijf van Vijf

Gezond én lekker eten kan aan de hand van de Schijf van Vijf. Daarin staat wat je allemaal mag eten. Zoals veel groente en fruit, volkorenbrood, melk, kaas en nootjes. Eten volgens de Schijf van Vijf is ook beter voor het milieu en je bent aardig voor de dieren, omdat je minder vlees eet. Probeer elke dag iets uit iedere schijf te eten. Dan krijg je alle voedingsstoffen binnen, zoals koolhydraten, vetten, eiwitten en vitamines, die je nodig hebt om te rennen, spelen en denken!

Kies bewust

Snoep, koek en frisdrank staan niet in de Schijf van Vijf. Dat is niet gezond. Natuurlijk mag je af en toe ook iets lekkers snoepen, als het maar met mate is. Ben houdt ook van een lekker ijsje op z’n tijd! Kies elke dag maximaal 3 tot 5 keer iets kleins zoals een koekje, chocolaatje, zoet beleg of een lepel ketchup. Ook mag je maximaal 3 keer per week iets groters eten, zoals een stuk taart, zakje chips of een glas frisdrank. Wil je toch tussendoor iets lekkers snacken? Zorg dat er niet te veel ongezonde tussendoortjes in huis zijn. Ben Bizzie weet als geen ander, dat als je iets niet in huis hebt, je het ook niet kan opeten! Kies voor gezonde snacks zoals snacktomaatjes, een handje nootjes of bakje yoghurt.

Gezonde receptjes

Ben heeft een aantal lekkere en gezonde receptjes voor je! Welke vind jij het lekkerst?

  • Ben’s Sandswitch

Een goede boterham, als ontbijt of lunch, is lekker en gezond. En je kan er enorm mee variëren. Lekker een bruine (volkeren) boterham met wat gerookte zalm, afmaken met komkommer, ijsbergsla en tomaat. En een klein beetje mayo. Of switch de zalm om voor een plak kaas of ham.

  • Fruitfrietjes

Friet maar dan gezond en net zo lekker. Schil een appel en snij hier reepjes van alsof het frietjes zijn. Leg ze op een bord en doe er een flinke schep (magere of halfvolle) kwark bij. Nog even op smaak brengen met kaneel en klaar als lekker tussendoortje of toetje.

  • Water(ig) ijs

Heb je zelf al eens ijs gemaakt? Leuk om te maken en nog leuker om op te eten. Probeer dit ijsje maar eens. Snij fruit (welk fruit jij maar wilt) in kleine stukjes en doe ze in een waterijsvormpje. Doe hier water of yoghurt en een beetje siroop bij. Zet ze voor een dag in de vriezer en klaar zijn je ijsjes. Jammie!

Bekijk hier alle andere beweegtips